Google Data studio – BI od Google

Publikoval(a) admin dne

době, kdy snad každá společnost, která se věnuje technologiím a datům, v posledních pár letech vypustila nějaký nástroj na tvorbu dashboardů, reportů a zpracování dat. Máme tu nástroje od technologického gigantu Microsoft v podobě jejich Power BI aplikace a celé hromady navazujících služeb. Dalším velkým hráčem je Tableau, který má ve světě BI také nemalé zastoupení. Možná vás tedy překvapí že vůbec existuje nějaký nástroj jako Google Data Studio. Můžu vás ujistit, že pokud se v datech různých služeb od Google nepohybujete každý den, tak vás tato zpráva s největší pravděpodobností zcela minula. 

Proč má Google Data studio? 

Vysvětlení je více než jednoduché. Google se pravděpodobně nechystá konkurovat Microsoftu na poli BI, ale potřebuje nástroj pro zpracování dat svých vlastních uživatelů. Pokud spravujete několik webů, používáte ne nich PPC a u všech se snažíte co nejlépe optimalizovat obsah pro vyhledávače tak, aby jste dosáhli co nejvyšších konverzí? Co když k tomu přidáte YouTube kanál a pár vlastních zdrojů dat, které sbíráte pomocí vlastních nástrojů? 

Výsledkem je, že pro analýzu návštěvnosti budete používat Google Analytics, pro reklamy Google AdSense a data z vlastních zdrojů si zpracujete pomocí Excelu nebo Power BI. A právě proto existuje Google Data studio. Pomocí jednotlivých konektorů se můžete připojit k jednotlivým službám Google (a dalším službám třetích stran, které Google Data studio podporuje), agregovat data a vytvářet smysluplné přehledy napříč všemi službami Google. Stačí se pouze zaregistrovat. 

Přehledné dashboardy a předpřipravené reporty vám umožní okamžitě začít  

Dobrá zpráva je, že Google Data Studio je zdarma. Platit můžete za některé konektory (způsob, jak připojit další zdroje), ale v první fázi se bez toho nejspíš obejdete. Základní jednoduché přehledy si nastavíte sami, bez programování, znalosti API, psaní kódu nebo databázových dotazů. 

Jak může vypadat výsledný dashboard? 

Google nabízí několik šablon již přednastavených Dashboardů – stačí je jen napojit na vaše data a můžete je začít ihned používat… Podívejte se například na jednoduchý report ukázkového YouTube kanálu, na kterém jsou snadno vidět možnosti prezentování dat v Data studiu. 

Vizuální prvky, které Google Data studio používá jsou sice základní, ale pro použití v rámci tohoto nástroje více než dostačující. Narozdíl od například PowerBI nebudete mít možnost vytvářet vlastní vizuály pomocí R skriptu, ale podobně jako PowerBI můžete používat komunitní vizualizace, pokud vám nestačí nástroje obsažené přímo v Data studiu. Ty jsou sice zatím označeny vlaječkou s informací že se jedná pouze o Beta provoz, ale i tak zde naleznete například sunburst vizualizace, nebo Gant chart. V základní aplikaci jsou například následující typy vizualizace dat z vašich zdrojů: 

  • Rychlý přehled 
  • Časové řady 
  • Výsečový 
  • Pruhový 
  • Geografická mapa 
  • Kontingenční tabulka 
  • Stromové schéma 

Co připojíte do Google Data studio? 

Pro přístup k datům budete potřebovat některý z již připravených konektorů. Konektor je způsob jak připojit data z jiných služeb do data studia. Samozřejmostí jsou možnosti připojení datových zdrojů z YouTube, Google Analytics, Google AdSense a dalších služeb od Google. Jediné co budete muset udělat, je kliknout na daný konektor, a autorizovat přístup k této službě pro Google Data studio, které už se o zbytek postará. Výsledkem budou všechny dostupné metriky z dané služby, které následně už můžete připojovat k jednotlivým vizuálům. 

Kromě konektorů od Google si samozřejmě můžete vybrat i konektory od dalších firem, a jejich počet není vůbec zanedbatelný (163 third party konektorů). Pokud tedy potřebujete data z Facebook Ads zkombinovat s údaji z Twitteru a Google Ads, bude pro vás Google Data studio tím pravým ořechovým. 

Google Data studio nabízí velké množství konektorů i pro aplikace třetích stran  

Konektory Google (18) 

Google Analytics  Připojení k výběru dat pro přehledy v Google Analytics. 
Google Ads  Připojení k datům přehledů výkonu služby Google Ads. 
Tabulky Google  Připojení k Tabulkám Google. 
BigQuery  Připojení k tabulkám Big Query a vlastním dotazům. 
Nahrát soubor  Připojení k souborům formátu CSV (hodnoty oddělené čárkami). 
Campaign Manager  Připojení k datům služby Campaign Manager. 
Cloud Spanner  Připojení k databázím služby Google Cloud Spanner. 
Cloud SQL for MySQL  Připojit k databázím Google Cloud SQL for MySQL 
Display & Video 360  Připojení k datům přehledů služby Display & Video 360. 
Extrakce dat  Připojit k Extract Data 
Google Cloud Storage  Prohlédněte si své soubory ve službě Google Cloud Storage.  
MySQL  Připojení k databázím MySQL 
PostgreSQL  Připojení k databázím PostgreSQL. 
Search Ads 360  Připojte se k přehledům výkonu služby Search Ads 360. 
Search Console  Připojení k datům služby Search Console. 
Správce reklam Google 360  Připojení k datům služby Google Ad Manager. 
YouTube Analytics  Připojení k datům YouTube Analytics. 
TV atribuce  Připojit k datům TV atribuce. 

Partnerské konektory (163) 

Twitter  The Twitter connector returns a collection of relevant tweets that match your search criteria 
Twitter Analytics  Connect your Twitter Analytics data with a few clicks. Agency preferred connector. Phone support available 
Salesforce  Salesforce connector for Data Studio 
QuickBooks  Connect your QuickBooks data with a few clicks 
PayPal  Connect your PayPal sales data with a few clicks 
Microsoft Ads  Connect your Microsoft Ads data with a few clicks 
MailChimp Analytics  Connect your MailChimp data with a few clicks 
LinkedIn Company Analytics  Connect your LinkedIn Analytics data with a few clicks 
Facebook Ads  Connect your Facebook Ads data with a few clicks 
Amazon Seller  Connect your Amazon Seller data with a few clicks 

Konektory open source (3) 

Chrome UX Report  Explore user experience stats about an origin in the Chrome UX Report 
GKE Usage Metering  Connect to GKE usage metering data. 
Kaggle  Connect to and visualize Kaggle datasets. This connector supports a single CSV file up to 20MB size for each data 

Registrace Google Data studio 

Registrace do aplikace Google Data studio je opravdu jednoduchá. Jediné co budete muset je mít aktivní Google účet a budete se muset přihlásit do aplikace Google Data studio. Pokud používáte i služby jako AdSence, Analytics, nebo publikujete videa na Youtube, budete muset pro připojení těchto datových zdrojů udělit Data studio oprávnění pro přístup k vašim datům. Nemusíte se ale ničeho bát, jelikož se jedná o stejnou platformu, tak je připojení datasetu otázkou jednoho nebo dvou kliknutí na tlačítko souhlasím. 

https://datastudio.google.com 

Je čas používat google data studio? 

Odpověď je jednoduchá. Záleží to na tom co vašeho nástroje potřebujete. Pokud zpracováváte data z různých aplikací od Google (Analytics, AdSense, Youtube) tak vám Google Data studio nabídne všechny nástroje které budete potřebovat pro vizualizaci vašich kampaní a jednoduše se zorientujete v tom, která videa mají největší úspěch. 

Pokud zpracováváte data z jiných zdrojů, záleží na tom, zda pro ne Google má připravený daný konektor. Samotné importování dat z CSV, nebo Google sheets pravděpodobně nebude úplně nejpraktičtější způsob využití. Ano pokud nemůžete na pracovní PC nainstalovat jiný nástroj, a můžete tak data zpracovávat pouze v prohlížeči, tak vám pravděpodobně moc dalších možností nezbývá. Ale nesmíme zapomenout že nástroje jako PowerBI od Microsoftu nabízejí také Lite varianty jejich produktů, které se pohybují na zcela jiné úrovni. 


0 komentářů

Napsat komentář

Avatar placeholder

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *