Google Data studio – BI od Google
V době, kdy snad každá společnost, která se věnuje technologiím a datům, v posledních pár letech vypustila nějaký nástroj na tvorbu dashboardů, reportů a zpracování dat. Máme tu nástroje od technologického gigantu Microsoft v podobě jejich Power BI aplikace a celé hromady navazujících služeb. Dalším velkým hráčem je Tableau, který má ve světě BI také nemalé zastoupení. Možná vás tedy překvapí že vůbec existuje nějaký nástroj jako Google Data Studio. Můžu vás ujistit, že pokud se v datech různých služeb od Google nepohybujete každý den, tak vás tato zpráva s největší pravděpodobností zcela minula.
Proč má Google Data studio?
Vysvětlení je více než jednoduché. Google se pravděpodobně nechystá konkurovat Microsoftu na poli BI, ale potřebuje nástroj pro zpracování dat svých vlastních uživatelů. Pokud spravujete několik webů, používáte ne nich PPC a u všech se snažíte co nejlépe optimalizovat obsah pro vyhledávače tak, aby jste dosáhli co nejvyšších konverzí? Co když k tomu přidáte YouTube kanál a pár vlastních zdrojů dat, které sbíráte pomocí vlastních nástrojů?
Výsledkem je, že pro analýzu návštěvnosti budete používat Google Analytics, pro reklamy Google AdSense a data z vlastních zdrojů si zpracujete pomocí Excelu nebo Power BI. A právě proto existuje Google Data studio. Pomocí jednotlivých konektorů se můžete připojit k jednotlivým službám Google (a dalším službám třetích stran, které Google Data studio podporuje), agregovat data a vytvářet smysluplné přehledy napříč všemi službami Google. Stačí se pouze zaregistrovat.
Přehledné dashboardy a předpřipravené reporty vám umožní okamžitě začít
Dobrá zpráva je, že Google Data Studio je zdarma. Platit můžete za některé konektory (způsob, jak připojit další zdroje), ale v první fázi se bez toho nejspíš obejdete. Základní jednoduché přehledy si nastavíte sami, bez programování, znalosti API, psaní kódu nebo databázových dotazů.
Jak může vypadat výsledný dashboard?
Google nabízí několik šablon již přednastavených Dashboardů – stačí je jen napojit na vaše data a můžete je začít ihned používat… Podívejte se například na jednoduchý report ukázkového YouTube kanálu, na kterém jsou snadno vidět možnosti prezentování dat v Data studiu.
Vizuální prvky, které Google Data studio používá jsou sice základní, ale pro použití v rámci tohoto nástroje více než dostačující. Narozdíl od například PowerBI nebudete mít možnost vytvářet vlastní vizuály pomocí R skriptu, ale podobně jako PowerBI můžete používat komunitní vizualizace, pokud vám nestačí nástroje obsažené přímo v Data studiu. Ty jsou sice zatím označeny vlaječkou s informací že se jedná pouze o Beta provoz, ale i tak zde naleznete například sunburst vizualizace, nebo Gant chart. V základní aplikaci jsou například následující typy vizualizace dat z vašich zdrojů:
- Rychlý přehled
- Časové řady
- Výsečový
- Pruhový
- Geografická mapa
- Kontingenční tabulka
- Stromové schéma
Co připojíte do Google Data studio?
Pro přístup k datům budete potřebovat některý z již připravených konektorů. Konektor je způsob jak připojit data z jiných služeb do data studia. Samozřejmostí jsou možnosti připojení datových zdrojů z YouTube, Google Analytics, Google AdSense a dalších služeb od Google. Jediné co budete muset udělat, je kliknout na daný konektor, a autorizovat přístup k této službě pro Google Data studio, které už se o zbytek postará. Výsledkem budou všechny dostupné metriky z dané služby, které následně už můžete připojovat k jednotlivým vizuálům.
Kromě konektorů od Google si samozřejmě můžete vybrat i konektory od dalších firem, a jejich počet není vůbec zanedbatelný (163 third party konektorů). Pokud tedy potřebujete data z Facebook Ads zkombinovat s údaji z Twitteru a Google Ads, bude pro vás Google Data studio tím pravým ořechovým.
Google Data studio nabízí velké množství konektorů i pro aplikace třetích stran
Konektory Google (18)
Google Analytics | Připojení k výběru dat pro přehledy v Google Analytics. |
Google Ads | Připojení k datům přehledů výkonu služby Google Ads. |
Tabulky Google | Připojení k Tabulkám Google. |
BigQuery | Připojení k tabulkám Big Query a vlastním dotazům. |
Nahrát soubor | Připojení k souborům formátu CSV (hodnoty oddělené čárkami). |
Campaign Manager | Připojení k datům služby Campaign Manager. |
Cloud Spanner | Připojení k databázím služby Google Cloud Spanner. |
Cloud SQL for MySQL | Připojit k databázím Google Cloud SQL for MySQL |
Display & Video 360 | Připojení k datům přehledů služby Display & Video 360. |
Extrakce dat | Připojit k Extract Data |
Google Cloud Storage | Prohlédněte si své soubory ve službě Google Cloud Storage. |
MySQL | Připojení k databázím MySQL |
PostgreSQL | Připojení k databázím PostgreSQL. |
Search Ads 360 | Připojte se k přehledům výkonu služby Search Ads 360. |
Search Console | Připojení k datům služby Search Console. |
Správce reklam Google 360 | Připojení k datům služby Google Ad Manager. |
YouTube Analytics | Připojení k datům YouTube Analytics. |
TV atribuce | Připojit k datům TV atribuce. |
Partnerské konektory (163)
The Twitter connector returns a collection of relevant tweets that match your search criteria | |
Twitter Analytics | Connect your Twitter Analytics data with a few clicks. Agency preferred connector. Phone support available |
Salesforce | Salesforce connector for Data Studio |
QuickBooks | Connect your QuickBooks data with a few clicks |
PayPal | Connect your PayPal sales data with a few clicks |
Microsoft Ads | Connect your Microsoft Ads data with a few clicks |
MailChimp Analytics | Connect your MailChimp data with a few clicks |
LinkedIn Company Analytics | Connect your LinkedIn Analytics data with a few clicks |
Facebook Ads | Connect your Facebook Ads data with a few clicks |
Amazon Seller | Connect your Amazon Seller data with a few clicks |
Konektory open source (3)
Chrome UX Report | Explore user experience stats about an origin in the Chrome UX Report |
GKE Usage Metering | Connect to GKE usage metering data. |
Kaggle | Connect to and visualize Kaggle datasets. This connector supports a single CSV file up to 20MB size for each data |
Registrace Google Data studio
Registrace do aplikace Google Data studio je opravdu jednoduchá. Jediné co budete muset je mít aktivní Google účet a budete se muset přihlásit do aplikace Google Data studio. Pokud používáte i služby jako AdSence, Analytics, nebo publikujete videa na Youtube, budete muset pro připojení těchto datových zdrojů udělit Data studio oprávnění pro přístup k vašim datům. Nemusíte se ale ničeho bát, jelikož se jedná o stejnou platformu, tak je připojení datasetu otázkou jednoho nebo dvou kliknutí na tlačítko souhlasím.
Je čas používat google data studio?
Odpověď je jednoduchá. Záleží to na tom co vašeho nástroje potřebujete. Pokud zpracováváte data z různých aplikací od Google (Analytics, AdSense, Youtube) tak vám Google Data studio nabídne všechny nástroje které budete potřebovat pro vizualizaci vašich kampaní a jednoduše se zorientujete v tom, která videa mají největší úspěch.
Pokud zpracováváte data z jiných zdrojů, záleží na tom, zda pro ne Google má připravený daný konektor. Samotné importování dat z CSV, nebo Google sheets pravděpodobně nebude úplně nejpraktičtější způsob využití. Ano pokud nemůžete na pracovní PC nainstalovat jiný nástroj, a můžete tak data zpracovávat pouze v prohlížeči, tak vám pravděpodobně moc dalších možností nezbývá. Ale nesmíme zapomenout že nástroje jako PowerBI od Microsoftu nabízejí také Lite varianty jejich produktů, které se pohybují na zcela jiné úrovni.
0 komentářů